Diensten voor scholen en onderwijsprofessionals // 

 

"Ja, we leerden vooral heel veel over de mens zelf, tijdens de menstruatie en de eerste zaadlozing van de man. Maar we hoorden niet echt veel over seks zelf."  - Leerling

Leerlingen herinneren zich met name dat ze les hebben gehad over (veranderingen) in het lichaam, voorbehoedsmiddelen en soa's. Veel leerlingen hebben het gevoel dat ze met deze onderwerpen de basis hebben meegekregen over seksuele vorming. Echter, de meeste willen diepgaandere en uitgebreidere informatie krijgen in seksuele vorming. Denk aan onderwerpen als: seksuele en genderdiversiteit, diversiteit in lichamen en seksuele ontwikkeling, aandacht voor seksueel plezier, consent, grenzen, weerbaarheid en seksueel geweld. Maar ook informatie over online seksueel gedrag en sexting evenals de noodzaak van het bijstellen van onrealistische verwachtingen door porno en informatie over relaties. 

Aanbod ZINTIMITIJD

Jongeren gastles seksualiteit
Aanbod voor: VO & MBO

De middelbare school is vaak de tijd in je leven waarop je begint met experimenteren op allerlei vlakken, ook op het gebied van seksualiteit. Zintimitijd biedt positieve sekseducatie gastlessen onderverdeeld in verschillende thema’s:
- Wensen & Grenzen
- Online seksualiteit
- Lichamelijke kennis
- Genderdiversiteit 

Docententraining bespreekbaarheid seksualiteit

ls docent op de middelbare school krijg je onvermijdelijk te maken met seksualiteit ook al is dit niet je vakgebied.

Misschien vang je een gesprek op tussen twee leerlingen over wat er in het weekend gebeurde, is er een voorval van sexting of merk je dat een jongere struggles heeft met zijn/haar genderidentiteit. Je wilt er wel iets mee doen maar hoe? 

Na het volgen van deze training heb je geleerd wat het belang is van positieve sekseducatie, leer je omgaan met moeilijjke situaties die zich kunnen voordoen in de klas en leer je hoe je als docent een veilige en integere sfeer creëert waarbinnen het onderwerp seksualiteit op een open, inclusieve manier besproken kan worden. 

Workshop voor docenten: 'Seksuele en sociale integriteit'

Onderwerpen als (seksuele) grensoverschrijding en sociale en seksuele integriteit, spelen in de samenleving een steeds grotere rol. Echter zijn dit ook onderwerpen waar ongemak, het gebrek aan kennis en vormen van polarisatie een grote rol spelen. 

Hoe ga je om met onderwerpen die wrijven? Hoe behoud je een veilige sfeer zonder lijnrecht tegenover elkaar te staan? Hoe maak je taboes bespreekbaar en ga je integer met elkaar om?

Tijdens deze workshop leer je alles over seksuele en sociale integriteit, polarisatie en hoe je eigen waarden, normen en ervaringen een rol spelen in onze blik op de wereld en elkaar.

Recensie Workshop Sociale en Seksuele integriteit'

"Voor een dag met onze docenten heb ik Bente de uitdaging gegeven om een workshop te geven over seksuele en sociale veiligheid in de klas. In een zeer korte tijd (1 uur!) heeft Bente ons mee weten te nemen in de wereld van tolerantie, polarisatie & seksueel handig en onhandig gedrag. Ik benoem dit bewust op deze manier, omdat in beginsel iedereen die met dit gedrag te maken heeft, hier een eigen oordeel over heeft. De twee groepen waar Bente de workshop voor gaf, waren zeer gemêleerd in gender, generatie en overtuigingen. Bere-interessant dus. Bente weet de kern te raken in een korte tijd, zonder dat ze je een oordeel in de mond legt. Je wordt bewust gemaakt van de keuzes die je 'onbewust' in je hoofd maakt. En hebt meteen de kans om erover na te denken hoe je hiermee om zou gaan en of je dit wel wilt. 

Ik verwacht dat wij hier als school & organisatie nog een vervolg aan willen geven. Buiten dat, gun ik iedereen een Bente: recht door zee, zonder oordeel met veel energie! Oh ja en ook kundig, dat is toch tof."

 -
Salina Knura, teamleider NCVB Bedrijfsopleidingen 



Visie- en beleidsadvies op schoolbreed niveau - integreren doorlopende leerlijn

Wil je seksuele vorming als doorlopende leerlijn integreren en op een veilige en integere manier borgen binnen jullie school? Of heb je andere ondersteuningsvragen op dit vlak? Neem dan contact met ons op! Zintimitijd is namelijk ook gecertificeerd voor het geven van visie- en beleidsadvies. 

Financiële hulp voor uw school

Vanuit het Ministerie van Onderwijs wordt er steeds meer geld vrij gemaakt om te investeren in seksuele vorming. Zo bestaat nu de regeling: “Gezonde Relaties & Seksualiteit”. De stimuleringsregeling is een initiatief van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en komt voort uit het Regeerakkoord. Binnen deze regeling werken het programma Gezonde School, Rutgers, Stichting School en Veiligheid, Soa Aids Nederland en Siriz samen.

YouTube

YouTube inhoud kan niet getoond worden met je huidige cookie-instellingen. Selecteer "Toestemmen & tonen" om de inhoud te zien en de YouTube cookie-instellingen te accepteren. Meer info kun je lezen in onze [Privacyverklaring](/privacyverklaring/. Je kunt je altijd weer afmelden via je [cookie-instellingen] /cookie-instellingen/.

Toestemmen & tonen

Waarom is seksuele voorlichting voor scholieren van belang?

  

Nederlandse scholieren geven hun seksuele voorlichting nog steeds een magere 5,8. Daarnaast geven studenten al meerdere jaren de wens aan dat seksuele voorlichting over meer moet gaan dan alleen voortplanting/penetratie. Ze willen een bredere voorlichting waarin bijvoorbeeld ook aandacht gegeven wordt aan de sociale aspecten van seks en intimiteit. Of onderwerpen als genderdiversiteit en consent. Dit blijkt uit onderzoek van Rutgers en SOA Aids Nederland. 

 

Daarbij geven kinderen en jongeren aan behoefte te hebben aan seksuele voorlichting tijdens hun gehele schoolcarrière. Dit start dus al op de basisschool en loopt door tot aan de bovenbouw op de Middelbare school. Tot op heden is seksuele voorlichting alleen verplicht in de onderbouw. 


ZINTIMITIJD biedt gastlessen aan met verschillende thema's rondom seksuele vorming. 

Verschil tussen 'kinderlijke seksualiteit' en 'volwassen seksualiteit' 

Er is een scheiding te maken tussen ‘kinderlijke seksualiteit’ (6 tot 12 jaar) en ‘volwassen seksualiteit’ (vanaf 12 jaar). De scheidslijn tussen deze twee vindt ongeveer plaats rond het 10/11e levensjaar. Van kinderen van 9 tot 12 jaar is 57% wel eens verliefd geweest en heeft 44% wel eens verkering gehad. Kinderen met verkering rond de leeftijd van 12 knuffelt 32% met hun verkering, 23% geeft kusjes en 4% tongzoent. Daarnaast masturberen sommige kinderen al vóór de puberteit. Onbekend is voor hoeveel jongeren dit in Nederland geldt, maar in internationaal onderzoek variëren de percentages tussen de 21% (Australische meisjes) en 62% (Zweedse jongens). Ervaring met masturbatie neemt dan ook met de leeftijd toe. 

 

Het tonen, aanraken, en onderzoeken van de geslachtsdelen bij een ander kind neemt vanaf het tiende/elfde jaar af. Er is echter wel een toename zichtbaar in het op internet opzoeken van informatie over seksualiteit en het bekijken van seksueel getinte plaatjes. Dit kan worden uitgelegd als interesse in/nieuwsgierigheid naar volwassen seksualiteit. In 2017 had 68% van de tienjarigen en 92% van de twaalfjarigen een telefoon. De helft hiervan gebruikt de telefoon dagelijks. 

 

Concluderend kunnen we dus stellen dat kinderen rond de leeftijd van 11-12 jaar een omschakeling meemaken tussen hun ‘kinderlijke seksualiteit’ en ‘volwassen seksualiteit’. Positieve en eerlijke seks educatie is dus dan al van belang. Al helemaal in de wetenschap dat kinderen rond die leeftijd bijna allemaal in het bezit zijn van een smartphone en dus ook internet.